ניוזלטר יוני 2012

צפו כאן ברשימת המשתתפים ובתמונות – מרתון תקשורת 2012

ראיון עם פעיל מתנועת המחאה בארה"ב ועיתונאי עצמאי

 ראיינתי את Matthew Renner, בן 29, מארה"ב, שהיה בארץ בשבוע שעבר במסגרת כנס וסדרת מפגשים עם פעילי מחאה מהעולם, שארגנו המכללה החברתית כלכלית וקרן רוזה לוקסמבורג . מאתיו הוא מנהל הפיתוח והתקשורת של אתר truth-out.org ומשתתף בתנועת "Occupy Wall Street". חשוב לו לציין שהוא מדבר בשם עצמו בלבד.

שוחחנו על האתגרים וההצלחות של תנועות המחאה בארה"ב למול התקשורת שם וכן על אתר התקשורת העצמאי truth-out.

מעט רקע על התקשורת בארה"ב – לדברי מאתיו התקשורת בארה"ב היא למטרות רווח ומייצרת תכנים אקטואליים שהוא מכנה infotainment  (כלומר שילוב בין  information ו-( entertainment. דהיינו, התקשורת מספקת מספיק מידע כדי לעניין אנשים אך לא כזה שיעורר בהם כעס. 90% מכלי התקשורת הם בבעלות של אותן 6 משפחות שיש בבעלותן עסקים נוספים, למשל מפעלי נשק. תאגידים אלו הם רבי השפעה ומשפיעים גם על התכנים ועל ההחלטות של מערכות החדשות. לדבריו, עד תחילת המחאה, הדיון בתקשורת בארה"ב בנושאים הכלכליים-חברתיים לא כלל אלטרנטיבות לשיטה הקפיטליסטית. כשהחלה המחאה התקשורת לא ידעה כיצד למסגר אותה – מה הן הדרישות? מה הקמפיין הזה מנסה להשיג? התקשורת לא הבינה שהמחאה היא שיחה, אנשים שמשוחחים ומנסים להגיע להסכמות והחלטות לגבי הפתרונות הרצויים לבעיות הכלכליות. רק כלי תקשורת עצמאיים כיסו נכון את מה שקרה כי הם היו מעורבים והכירו את המחאה מראשיתה. בשלב מסוים היה שינוי ביחס התקשורתי למחאה – זה קרה סביב מקרה של אלימות שוטרים כלפי קבוצת נשים מפגינות. לטענת מאתיו, התקשורת יודעת שאלימות מוכרת וזה גרם לה להתעניין יותר במחאה. עם הזמן, הצליחה תנועת המחאה לגרום לכך שמסרים שלה חלחלו ואומצו על ידי התקשורת, פוליטיקאים ואף בית המשפט העליון. המסר המרכזי שתפס לדעתו הוא "אנחנו ה-99%". לדברי מאתיו, לפני המחאה, התקשורת לא דברה כלל על העניים, אלא רק על מעמד ביניים. הדיבור של המחאה על ה-99% ועל ה-1%, אפשר שיח חדש על מעמדות שלא היה קיים קודם.

לשינוי הזה בשיח הייתה השפעה דרמתית על הפוליטיקה – לדברי מאתיו, במערכת הפוליטית הפסיקו לדבר על בעיית החוב הלאומי של ארה"ב ועל קיצוצים (austerity), נושא שהיה מאוד דומיננטי קודם לכן ואילו עתה הוא ירד מסדר היום ומדברים יותר על אינטרסים של הציבור. יש יותר שיח תקשורתי על נושאים כמו אבטלה ועיקולי בתים וזה מעצים פוליטיקאים שמעוניינים לטפל בנושאים אלו.

כעת, מאחר  ואין יותר אוהלים ואלימות כלפי פעילים, הנרטיב של התקשורת הוא שהמחאה נעלמה. רק מהמדיה האלטרנטיבית אפשר לדעת שתנועת המחאה פועלת ומחפשת מה יהיה השלב הבא.

על truth-out – זהו ארגון תקשורת עצמאי, ללא מטרות רווח ובלתי מפלגתי. מטרתו היא לספק עובדות ופרשנות שיובילו להעלאת המודעות ולפעילות. העיתונאים בארגון מקבלים שכר והכסף מגיע בעיקר מגולשים (התשלום הוא וולונטרי). אין באתר פרסומות. מאתיו ציין כי בארה"ב יש בעיה גדולה במודל ההעסקה הנוכחי של עיתונאים. התקשורת למטרות רווח פיטרה הרבה מאוד עיתונאים, כדי לצמצם עלויות ולשמור על יעדי רווח והדבר הוביל להתכווצות של העיתונות. למשל, ישנם אזורים שלמים בארה"ב שאין בהם כתבים מקומיים.

קראנו, שמענו, ראינו

  • מור יטיב, בוגרת תואר ראשון בטלוויזיה וקולנוע (מגמת תסריטאות) באוניברסיטת תל אביב, עובדת בתנועה הירוקה ומעוניינת מאוד לעזור בהתנדבות לכל מחלקת דוברות\דוברים בארגונים חברתיים באזור תל אביב- בתמורה לרכישת ידע וחשיפה לתחום. מור יטיב 0545831389
  •  האם משרדי יחסי הציבור מצדיקים את הריטיינר? כתבה מעניינת בגלובס על 3 עמותות שקבלו סיוע בתחום יחסי הציבור מסטודנטים לתקשורת.
  • הערוץ הערבי הראשון בטלוויזיה בישראל, "הלא טי.וי", החל את שידוריו השבוע. את הערוץ ניתן לקלוט באפיק  30 ב-"יס" וב-"הוט". התוכניות שמשודרות עכשיו:

            ליילתנא שואו: תוכנית בידור בהנחיית איימן נחאס, המשודרת מיום שבת עד יום רביעי בשעה  21:00 . בתוכנית יתארחו אנשים מהאוכלוסייה הערבית לשיחה     במגוון רחב של נושאים.

            חדית' אלסאעה: תוכנית אקטואליה יומית בהנחיית ברנארד טנוס, המשודרת מיום ראשון עד יום חמישי בשעה  18:00. התכונית כוללת פרשנות ומעקב אחר תחומי הכלכלה, הפוליטיקה, התרבות והספורט.

           דוניא: תכונית לייף שטייל בהגשת מקבולה נסאר, המשודרת מיום ראשון עד חמישי בשעה 17:00, התוכנית עוסקת בנושאים כמו תרבות, בריאות, אופנה   ובישול.

           אלמלף: תוכנית תחקירים בהגשת בילאל שלאעטה, המשודרת בימי שישי בשעה 20:00, התוכנית  עוסקת בנושאים המעניינים את החברה הערבית, כוללת דיונים וראיונות עם אנשים מהרחוב.

 זזים בתקשורת

תאריכי מנוף

12.7   6 שנים לתחילת מלחמת לבנון השנייה

20.7   תחילת חודש הרמדאן

29.7   צום תשעה באב

 דרושים/ות

בצלם – למרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים דרוש/ה:

עורכ/ת תוכן ומנהל/ת ניו-מדיה

תיאור התפקיד:

כתיבה ועריכה של תוכן בעברית ובאנגלית

ניהול שוטף של מדיה חדשה (פייסבוק, טוויטר ועוד)

ייזום, ביצוע וקידום קמפיינים אינטרנטיים כולל עבודה מול ספקים ומול אמצעי התקשורת

דרישות התפקיד

  • מחויבות לזכויות האדם
  • שליטה מלאה ומוכחת בעברית ובאנגלית כולל יכולת ניסוח ברמה גבוהה
  • ניסיון ויכולת מוכחת בעריכת טקסטים בעברית ובאנגלית
  • ניסיון מקצועי במדיה חדשה
  • עבודה עם תקשורת
  • יצירתיות ויוזמה
  • יכולת לעבוד בצוות
  • שליטה מצוינת ביישומי אופיס

משרה מלאה. העבודה בירושלים.

נא לשלוח קורות חיים ומכתב נלווה (חובה) עד ה-15.7.2012 לבצלם,  פקס: 02-6749111, כתובת למשלוח דואר: ת.ד. 53132, ירושלים  91531, במייל: [email protected]  

רק פניות מתאימות תיענינה

 

© 2010 Agenda Designed & Built by Ronen Eidelman Suffusion WordPress theme by Sayontan Sinha