ניוזלטר אוגוסט 2011

מה בניוזלטר?

  • המחאה החברתית בתקשורת – סיקור ושינוי שיח
  • ארגונים מוזמנים לפרסם בלוח האירועים באתר אג'נדה
  • קראנו, שמענו, ראינו
  • זזים בתקשורת
  • תאריכי מנוף
  • דרושים/ות

עיד אל-פיטר שמח!

 

המחאה החברתית בתקשורת – סיקור ושינוי שיח

ראיינתי את אורלי וייסלברג, מיוזמות ויוזמי מחאת האוהלים, לגבי המאפיינים של עבודת התקשורת של מובילי המחאה. נראה כי במקביל לשאיפה למנף את המחאה באמצעות הסיקור התקשורתי, נעשה גם ניסיון לשנות את השיח התקשורתי המקובל. דוגמא מרכזית לכך היא נושא ההנהגה. בעוד שלתקשורת יש נטייה לחפש מנהיגים ולהתמקד בהם, הפעם יש אמנם סמלים של המחאה (כגון דפני ליף שהחלה את מחאת האוהלים), אך אין מנהיג/ה אחד/ת – יש הרבה מאוד קבוצות ופורומים שלוקחים חלק בהובלה, והביזור הזה הוא חלק מרכזי מכך שהמחאה היא עממית, דמוקרטית, רחבה. לכן גם סרבו מובילי המחאה, על אף הביקורת הרבה שהושמעה בעניין, להחליף את דפני בדוברים יותר ממוקדים, רהוטים, כריזמאטיים. השינוי בשיח הציבורי והתקשורתי שהם מעוניינים להוביל הוא בין השאר הבלטה של קולות של נשים שאינן מדברות בסגנון התקיף, החד משמעי, המאצ'ואיסטי לעיתים שאופייני לאנשי ציבור בישראל.

קו נוסף שהובילה התקשורת ממש מתחילת המחאה היה נושא הדרישות – נאמר למובילים כל הזמן על ידי אנשי תקשורת כי עליהם להציב רשימת דרישות ברורות. גם עם קו זה הם סרבו להתיישר, כאשר המסר המרכזי הוא שוב כי מדובר במחאה עממית, כוללת, שתובעת שינוי סדרי עדיפויות ולא במו"מ של גורם ספציפי מול הממשלה.

אתגר תקשורתי מרכזי ניצב בפני המחאה בימי האירועים הביטחוניים בדרום, כאשר תשומת הלב התקשורתית הופנתה בבת אחת לשם. שאלה שעלתה הייתה כיצד למסגר את המשך המחאה ביחס לאירועים, כאשר חלק מאנשי ההנהגה היו בדעה שלא צריך להתייחס כלל לאירועים הביטחוניים. אחרים חשבו שיש להתייחס לכך כחלק מהשיח על שינוי סדר העדיפויות וגישה זו נבחרה. כך הוחלט על מסרים בדבר הצורך בביטחון אישי לצד ביטחון חברתי, הביטחון חשוב אבל אינו שווה הרבה אם אין חברה צודקת וחסונה להגן עליה וכד'. באותה רוח התקבלה ההחלטה על "צעדת הדממה" בת"א, אשר אמנם זכתה לסיקור תקשורתי מצומצם יותר, אך אפשרה להציף את המסר העקבי המרכזי של המחאה – שינוי סדרי העדיפות וסירוב לדחוק את הנושאים החברתיים לשוליים. אורלי מציינת כי סיקור המחאה בתקשורת הכלכלית נמשך כל הזמן, היות שהם עוסקים פחות בנושאים מדיניים וביטחוניים.

אתגר תקשורתי נוסף הוא בעיית השגרה – כיצד להמשיך ולעניין את כלי התקשורת במחאה שנמשכת כבר שבועות? אסטרטגיה אחת היא יצירת נקודות שיא של המחאה – כדוגמת ההפגנות ההמוניות בשבתות. אסטרטגיה נוספת ומרכזית מאוד של גל המחאה הזה היא חדשנות – יצירת אירועים בלתי שגרתיים אשר מושכים גם סיקור תקשורתי. המחאה התחילה עם הפעילות הלא רגילה של הקמת המאהלים ומאז עולים מהשטח כל הזמן רעיונות ופעולות יצירתיים (מחאת העגלות, יום שביתה, פלישה לבתים ריקים בת"א ובירושלים ועוד).

ומה יהיה בספטמבר? לא ברור אם ניתן יהיה לשמר את המחאה בתקשורת במידה והנושא המדיני יהפך למרכזי מאוד ויתכן ואז היא תצטרך להתמקד בפעילות ברשתות החברתיות ובקהילות שונות ברחבי הארץ.

 

לוח אירועים באתר אג'נדה

אג'נדה משיקה את לוח האירועים המחודש באתר. ארגונים המעוניינים לפרסם אירוע מוזמנים לעדכן אותנו כאן.

 

קראנו, שמענו, ראינו

  • אתר J14   - האתר הרשמי של המהפכה מציג באופן שוטף ידיעות, נתונים ודעות. האתר התגבש לכדי מערכת מקצועית ומחויבת, שפועלת כולה על בסיס מתנדבים. אתם מוזמנים להיות שותפים פעילים באתר – לכתוב, לצלם ועוד: [email protected]
  • הטלוויזיה החברתית מודיעה על פתיחתה של קבוצה לומדת-יוצרת אקטואליה ביקורתית. לפרטים נוספים ראו באתר בצד שמאל (תחת הודעות מערכת).
  •  העיתון ישראל היום יחל לגבות תשלום עבור חלוקה למנויים כבר באוקטובר 2011. תימשך חלוקת העיתון בחינם בנקודות הפצה ציבוריות.
  •  קבלו שלושה טיפים למינוף פייסבוק לטובת המחאה.
  • תושבים המתגוררים בסמוך לשדה דב, שמנסים לעצור את הנחיתות של מטוסי סילון במקום, הפיקו סרטון מקורי המדמה סיקור חדשותי של אסון. סרטון מוצלח נוסף – "למי קראת עקרת בית?" מגייס את הציבור ללחוץ על ביטוח לאומי לשנות עוולה כלפי נשים. גם המחאה החברתית מלווה בסרטונים מושקעים – ראו סרטון של הרופאים המתמחים וסרטון לקראת הפגנת המיליון ב-3 בספטמבר.
  • מגזין "את" של מעריב מה-4.8.11 הוקדש כולו לנשים ומהפכות.
  • ענת באלינט טוענת במאמרה בעין השביעית כי שדרת הניהול המרכזית ברשות השידור הינה עצמה מושחתת, בעקבות שנים של התערבות שלטונית פסולה.
  • מגזין "פירמה" של גלובס מיפה את החוקים שעלולים לפגוע בחופש הביטוי בישראל.
  • העיתון כלכליסט חילק במאהל בשדרות רוטשילד מאות חולצות שלו הנושאות את הכתובת "מעמד הביניים בסכנת הכחדה".
  • מפת השליטה של בעלי הון בתקשורת בישראל.
  • אלוף בן הוא העורך החדש של עיתון 'הארץ' במקומו של דב אלפון.
  • ניר חפץ מונה לעורך העיתון מעריב במקום אבי משולם.
  • מיכל גולדברג וצבי זינגר סיימו לעבוד בידיעות ירושלים.
  • מרב דוד, שמונתה לאחרונה לתפקיד כתבת איכות סביבה, עוזבת את חדשות 10. במסגרת הקיצוצים בערוץ פוטר גם כתב הערוץ באירופה, אילן גורן וכתבת התרבות לירון שמם יצאה לחופשה בת מספר חודשים ללא תשלום.
  • צ'יקו מנשה מסיים את לסקר את התחום המדיני בחדשות ערוץ 10 ועובר לתוכנית התחקירים "המקור". אסף זוהר יסיים לערוך את מהדורת החדשות והמועמד להחליפו הוא ישראל טוויטו, עורך מהדורת השבת של חדשות 10.
  • קובי אריאלי מצטרף לעיתון מקור ראשון. אריאלי יכתוב מדור קבוע במוסף "דיוקן" וכן יכתוב בחלקי העיתון השונים.
  • ירון ששון, לשעבר כתב ידיעות אחרונות בדרום, מונה למנהל מחלקת האקטואליה ברדיו דרום, במקומו של מתי סיבר שעבר לידיעות אחרונות. סיבר עבר לתפקיד כתב הדרום של העיתון.
  • עדי רובינשטיין מונה לסגן עורך מוסף 'ישראל שישישבת'. רובינשטיין הוא סגנו של העורך ברוך רון, לצידו של אסף שלונסקי.
  • ציפי בוקשפן מונתה לתפקיד מנהלת הכנסים של קבוצת 'הארץ-TheMarker'.
  • ערן סויסה מצטרף לישראל היום וישמש כתב בידור ותקשורת של העיתון.
  • דן שילון עוזב את הגשת תוכנית הבוקר בערוץ 2 לצד טלי מורנו.
  • מערך ההסברה הלאומי החדש כולל את יועז הנדל, רוני סופר ולירן דן.
  • עורך מדור התרבות של nrg נמרוד דביר עוזב את האתר.
  • תמי נשיא, מפיקת "אולפן שישי" של ערוץ 2 עוזבת ותחליף אותה לימור אבן.
  • הצלמת רלי אברהמי והעיתונאי אבנר אברהמי, כותבי המדור "מצב משפחתי", עוזבים את מוסף הארץ ומצטרפים למוסף "סופשבוע" של מעריב, שם יתפרסם מדורם של השנים.

 

זזים בתקשורת

  • דנה וילר פולק, כתבת הרווחה של עיתון הארץ בחופש לידה עד ה-12 לנובמבר. מחליפה אותה גילי כהן 050-2161269 [email protected]
  • נרי ברנר מונה לכתב הבריאות של ynet במקומה של מיטל יסעור שיצאה לחופשת לידה.
  • מייקי דגן מונה לעורך מוסף הארץ. דגן יחליף את שי גולדן שעבר לאחרונה למעריב.
  •  שלומית צור, כתבת הנדל"ן של Themarker מצטרפת למעריב. צור תחליף את עידו אפרתי שיצטרף לדה מרקר, שם ישמש ככתב במגזין סוף השבוע. ישראל פישר, ששימש עד כה כעורך בדה מרקר יעזוב את המערכת ויצטרף למוסף הכלכלי המתגבש של מעריב שם ימלא תפקיד דומה.

 

תאריכי מנוף

1.9 עיד אל פיטר

1.9 תחילת שנת הלימודים בבתי הספר

16.9 היום הבינלאומי לשימור האוזון

21.9 יום השלום הבינלאומי

22.9 יום ללא מכוניות

28.9 ראש השנה העברי

 

דרושים/ות

דרוש/ה כתב/ת לטלוויזיה החברתית (מיידי!)

הטלוויזיה החברתית מעוניינת לאייש בהיקף של חצי משרה כתב/ת טלוויזיה

תחילת העבודה – מיידי

http://tv.social.org.il/messages/8861

 

כללי

הטלוויזיה החברתית היא גוף תקשורת אזרחי-עצמאי (מלכ"ר), הפועל כארגון לשינוי חברתי המעצב סדר יום אלטרנטיבי בנושאי מדינה, חברה, סביבה ותרבות, זאת על פני סדר יומה של התקשורת הנפוצה המתנהלת על פי שיקולי רייטינג. הטלוויזיה החברתית מעלה מודעות ושמה במרכז נושאים כגון: זכויות אדם ואישה, מגדר, צדק חברתי, סביבתי וחלוקתי ועשיית שלום.

 

הטלוויזיה החברתית פועלת בשני מישורים:

  • יצירת תוכן מקורי (כתבות תחקיר, סיקור אירועים, תוכניות אולפן ועוד).
  • הפצת תוכן שהופק ע"י הטלוויזיה החברתית, ע"י יוצרים עצמאיים וע"י גופי תקשורת עצמאיים אחרים – לציבור הרחב.

תכני הטלוויזיה החברתית מוצגים באתר הטלוויזיה החברתית, ביוטיוב, בפייסבוק, באתרים ובלוגים העוסקים בחברה, מדינה וביקורת, משודרים בטלוויזיה בערוץ 98 וחלקם מופצים על גבי תקליטורים למוסדות חינוך שונים.

 

משימות בעל/ת התפקיד

  1. ייזום כתבות.
  2. ביצוע תחקיר וראיונות.
  3. עיצוב נרטיב לכתבה, שתקדם מאבק חברתי או תציג ביקורת.
  4. הכנת תסריט לפני צילום.
  5. עבודה עם צלם בשטח, ראיונות וסטנד-אפ מול מצלמה.
  6. צפייה בחומרי גלם והכנת תסריט עריכה.
  7. עבודה עם עורך ווידיאו לסגירת כתבה.

 

דרישות

  1. הזדהות גבוהה עם ערכי זכויות אדם, צדק חברתי, שוויון, פמיניזם, דמוקרטיה מהותית והתנגדות לכיבוש.
  2. בקיאות והעמקה ביקורתית בנושאי חברה, סביבה, תרבות והסכסוך הישראלי-פלסטיני.
  3. יכולת חיבור לשטח, נגישות למקורות מידע וטיפוחם.
  4. עבודה טובה עם מחשב ואינטרנט.
  5. אסרטיביות!
  6. יכולת עמידה מול מצלמה.
  7. כושר כתיבה, דיבור והתנסחות טובים ויכולת הגשה וקריינות.
  8. יכולת עבודה עצמאית ובצוות מצומצם.
  9. יכולת עמידה בזמנים ובמצבי לחץ.
  10. העבודה במשרד בתל אביב עם יציאה לשטח, לעיתים גם מעבר ל"קו הירוק".

 

היקף

חצי משרה – אפשרות לגמישות בהתאם לצורך.

 

הגשת מועמדות

יש לפנות באמצעות מייל לכתובת: [email protected] ולצרף מכתב אישי המסביר מדוע הנך מתאים/ה לתפקיד, מה נסיונך ומה הערך המוסף שהנך מביא לתפקיד ולארגון. יש לצרף גם קורות חיים. פניות ללא שני מסמכים אלו לא תבחנה.

© 2010 Agenda Designed & Built by Ronen Eidelman Suffusion WordPress theme by Sayontan Sinha