ניוזלטר יולי 2011

מה בניוזלטר?

  • מהו סוד קמה של מחאת האוהלים בעין התקשורתית?
  • אג'נדה משיקה פרויקט חדשני בתחום הדיור הציבורי המשלב אקטיביזם עיתונאי
  • קראנו, שמענו, ראינו
  • זזים בתקשורת
  • תאריכי מנוף
  • דרושים/ות


מהו סוד קסמה של מחאת האוהלים בעין התקשורתית?

בשבוע שעבר במסגרת פורום דוברים/ות באג'נדה, נילי גרוסמן הרצתה על איך הופכים מחאה לאירוע תקשורתי. ביקשתי מנילי לנתח את המחאה הנוכחית  וכיצד היא מתרגמת לסיפור התקשורתי:

מחאת האוהלים וודאי אינה המחאה הראשונה ובטח לא האחרונה, ובכל זאת, אופן ההתייחסות אליה הוא כאל תגלית מפתיעה. "הישראלים מתעוררים מהתרדמת" זועקות הכותרות בפליאה.

האמת היא שכל מי שניסה להוציא פעילים אל השטח, חווה על בשרו את הקושי להעביר את הלייק בפייסבוק מהבית אל הרחוב.

האדישות והפחד הם האויבים המרכזיים של כל מחאה. והנה כאן, בעקבות איתותי הצלחה ממחאת הקוטג', אנשים החלו להאמין ששינוי אפשרי.

מחאת הקוטג' החלה בקטן, אירוע בפייסבוק שזועק - "קוטג' מוצר כ"כ בסיסי -8 שקלים???" היעד היה מוגדר להפליא – מורידים את המחיר ל-5 שקלים. והקריאה לפעולה ברורה – לא קונים! "שיירקב להם על המדפים" אמרו יוזמי המחאה.

הסיקור התקשורתי נע בין סקרנות לציניות בתחילת הדרך ועם הזמן, ככל שגביעי הקוטג' נערמו על המדפים, יצאה גם התקשורת מאדישותה. אחריה הגיב שר האוצר שטייניץ ולבסוף זהבית כהן, מבעלי "תנובה" כאשר הכריזה על הורדת מחיר ל-5.90.

זו הייתה התשתית אשר בלעדיה מחאת האוהלים לא הייתה פורצת לאוויר העולם. מחסום האדישות והייאוש נפרץ. גם התקשורת ניערה מעליה מעט מהציניות הרגילה.

הבאה שהעיזה הייתה דפני ליף, יוזמת מחאת האוהלים. באותנטיות של המחאה שלה טמון לא מעט מקסמה כאירוע תקשורתי. כאשר אדם נורמטיבי עושה צעד שהוא לחלוטין לא שגרתי ולא צפוי זה מריח כמו סיפור מסקרן. כך היה גם כשויקי כנפו, אם חד-הורית ממצפה רמון, שבימים כתיקונם הייתה מוחה את הזיעה תוך כדי עבודת כפיים, החליטה למחות בצעדה כל הדרך לירושלים.

שבירת השגרה על ידי אדם נורמטיבי היא בעצם הצעד הראשון בדרך אל סיפור תקשורתי טוב. השלב הבא הוא הרגש שמעורר אותו מעשה.

המחאה שפורצת מהבטן היא לא מתוכננת מדי, לא ממוסדת כלל ויחד עם זאת מביעה רגש חזק ועוצמתי. הזעקה של דפני וחבריה היא זעקה מעוררת הזדהות. היא החלה מסיפור אישי מאד על בחורה שנאלצה לפנות את דירתה ולא מצאה דירה חלופית עקב השתוללות מחירי הדיור להשכרה והמשיכה בהתפקחות של דור שלם.

מחירי הדירות להשכרה נסקו כבר שנתיים קודם לכן, ואף זכו לסיקור תקשורתי נרחב, אבל אף אחד לא יצא לרחוב. האמפטיה שעוררו דפני וחבריה וסיפורה שהוא למעשה סיפורו של דור שלם שקורע תחת הנטל ועדיין לא "גומר את החודש" , היא שהוציאה את הציבור לרחוב.

ויותר מכך, האכזבה כפי שהיא משתקפת בדברי המוחים, מכך ששיחקו לפי כל הכללים – רכשו השכלה, שירתו את המדינה, שילמו מיסים – ובכל זאת, אין להם עתיד כאן… אותה אכזבה חיברה בין קצוות שונות של אוכלוסיה.

סמלים ודימויים הם דרך נוספת להביע את המסר בצורה תקשורתית. האירוע בפייסבוק שמכריז על "מצב חירום! לוקחים אוהל ונוקטים עמדה" נוגע בלא מעט סמלים שנעוצים עמוק בנרטיב הלאומי. אותו מעמד ביניים שמתגייס למלחמה בלי לשאול שאלות עם הכרזתו של מצב חירום, הוא גם זה שנושא על גבו את נטל המיסים ואת יוקר המחיה. לכן קבלתו של צו 8 חברתי הייתה אפקטיבית כל כך.

הכיתוב של הלוגו "ב' זה אוהל" גם הוא מתלבש על שיר ילדות תמים ומוכר ומספר את סיפור ההתפקחות, כי ב' זה כבר לא בית, בית כבר לא יהיה לנו, למעמד הביניים.

חוסר המיקוד של מחאת האוהלים בדרישה קונקרטית והעדרה של דרישה ברורה היא טעות לטווח ארוך עבור מי שרוצה להשיג הישגים במאבק ציבורי, אבל כאן טמון גם לא מעט מכוח המשיכה שלה.

מחאת האוהלים החלה על נושא הדיור להשכרה, התרחבה לעבר דיור בכלל וצברה תאוצה ו"התפזרה" לכיוונים רבים ומגוונים שעוסקים גם בשחיקת השכר, בנטל המיסים וביוקר המחיה.

מחאת האוהלים הפכה לסמל של תסכול כולל של מעמד הביניים ותמונת ההתפקחות מאשליית ה"תעבוד קשה – תצליח".

כך הפכה המחאה למעין תמונת רורשך שבה תוכל למצוא מענה לכל תסכוליך. ואמנם, ההפגנות השונות לא איחרו לבוא: צעדת הלפידים, השלכת גביעי קוטג' על בית ז'בוטינסקי, השתלטות על בנין נטוש ובהמשך – הצעדה הגדולה והעצרת שסחפו אחריהם עשרות אלפים. מחאות בנושאים אחרים התעוררו מחדש– מחאת הדלק, המשך המאבק על מחירי המזון וכמובן – מאבק הרופאים שקיבל זריקת מרץ. כמה ימים אחר כך הצטרפה גם צעדת העגלות אשר הכניעה סופית את תדמית ה"מפונקים".

בסיפור הזה היה "האיש הטוב" שקורע תחת הנטל והקונפליקט – חוסר הצדק, ולימים התברר שיש גם איש רע בסיפור הזה….ראש הממשלה.

זחיחותו של ראש הממשלה עם הכרזתו על תכניתו המפלגת רק ביצרה את מעמדו כ"איש הרע" של הסיפור. סירובם של הסטודנטים לקבל את ההטבות שהוצעו להם עומדת בסתירה ללוגיקה של המערכת הפוליטית, הסקטוריאלית. עמוד השדרה שחשפו הסטודנטים בסירובם והמוסריות שגילו הציבו רף חדש של מנהיגות.

עכשיו, להשלמת התמונה, חסרה הגדרה ברורה של דרישות המוחים, כדי להפוך את המחאה מסיפור תקשורתי מוצלח למאבק ציבורי ממוקד.


אג'נדה משיקה פרויקט חדשני בתחום הדיור הציבורי המשלב אקטיביזם עיתונאי

אתר "כאן גרים"  עלה לאוויר: www.can-garim.org.il

בימים אלה משיקה אג'נדה אתר חדש בנושא הדיור הציבורי. זהו מודל ראשון מסוגו בארץ, המשלב שינוי חברתי ואקטיביזם עיתונאי. בנוסף להיותו מאגר מידע בנושא הדיור הציבורי, האתר יהווה מקום מפגש בין דיירים ופעילים שיעלו אליו את הסיפורים שלהם ובין עיתונאים שיתרמו מזמנם וממרצם על מנת לעזור לאותם דיירים. ארגונים שיש להם נגיעה לנושא מוזמנים להפנות דיירים שנתקלו בבעיות מול משרד השיכון או החברות המשכנות. בבקשה צרו קשר עם מאיה: [email protected]



קראנו, שמענו, ראינו

  • עלה אתר חדש של הטלוויזיה החברתית. שימו לב לשירותי וידאו לארגונים.
  • הרשות השנייה תמליץ לאשר שידור תוכן שיווקי בטלוויזיה – הצופים יוזהרו כי מדובר בפרסום.
  • כתבה מעניינת על הערוץ הייעודי בערבית שאמור לעלות לאוויר בתחילת 2012.
  • נענע10 ו-nrg- במגעים מתקדמים לקראת מיזוג.
  • דוגמאות של עבודות פרסום פרו-בונו למען מטרות חברתיות שהוצגו בפסטיבל קאן.
  • מור שמעוני, עורכת בדסק החדשות של אתר NRG מונתה לכתבת הפלילים והמשטרה של אתר וואלה. שמעוני תחליף בתפקיד את איילה חננאל. שמעוני תכסה את תחום המשטרה והפלילים במחוזות תל אביב והמרכז בלבד.
  • כתבת משפט חדשה בג'רוזלם פוסט – ג'ואנה פרשצ'וק.
  • ניב הדס ואודי הירש מצטרפים למעריב. השניים יצטרפו למערכת התרבות של העיתון, זאת לאחר שלפני כשבועיים מונה עמית שוהם לעורך התרבות. מעריב יוציא לאור מוסף תרבות יומי בפורמט הדומה לזה של מוסף התרבות "גלריה" של עיתון הארץ.
  • אורלי וילנאי וגיא מרוז מצטרפים למהדורת חדשות 10. השניים יכינו כתבות מגזין למהדורה ובמקביל ימשיכו להגיש את תכנית הבוקר.


זזים בתקשורת

  • מונה כתב פנים וכלכלה חדש בידיעות אחרונות – תלם יהב, טל' 052-5558371 , מייל: telemyahav[email protected]
  • עורך הארץ דב אלפון עוזב את תפקידו לאחר כשלוש שנים. לאחרונה נרכשו 20% ממניות עיתון הארץ על ידי האוליגרך ליאוניד נבזלין. בשיחות עם עורכים בכירים בעיתון הביע אלפון חוסר נוחות מהרכישה. ההערכות בעיתון הארץ הן שמחליפו של אלפון יהיה הפרשן המדיני של העיתון אלוף בן, שגם עורך את עמוד הדעות.
  • חגי עינב, כתב הצפון של ynet, עוזב את האתר. עינב שימש ככתב ynet באזור במשך שש שנים.
  • עידן קוולר, אראל סגל ושרה ב"ק, יגישו את תכנית האקטואליה של החינוכית "ערב חדש" במקומם של רונן ברגמן, מיה בנגל וטלי ליפקין –שחק. השלושה יגישו את התוכנית לצדו של דן מרגלית שכבר זכה בתחילת השנה במכרז.
  • עינב שיף מונה לתפקיד עורך וואלה! תרבות.
  • אמיר בוחבוט מצטרף למערכת וואלה! חדשות. בוחבוט ישמש ככתב ופרשן לענייני צבא וביטחון. הכתב הצבאי הנוכחי יהושע בריינר, ימונה לכתב השטחים של האתר.
  • גתית פנקס מונתה לעורכת מוסף גלובס הערב. פנקס, עורכת מדור ההיי-טק של גלובס, תחליף את לילך סיגן שמצטרפת לזכיינית ערוץ 2 רשת. סיגן תכהן כסמנכ"ל וכמנהלת מחלקת האקטואליה של הזכיינית.
  • ישי הולנדר מונה לעורך החדשות של העיתון 'מקור ראשון', ויחליף את חגי סגל. סגל יישאר בעיתון ויתמקד בטורים ובכתבות.
  • עידו סולומון מונה לכתב הטכנולוגיה והסלולר של חדשות ערוץ 2. הוא יחליף בתפקיד את דרור גלוברמן.
  • רינה רוזנברג מונתה לכתבת התיירות של TheMarker , במקומה של עירית רוזנבלום.
  • צלם העיתונות הוותיק מוטי קמחי עוזב סופית את עיתון 'הארץ' וצפוי לעשות את דרכו לעבר דסק הצלמים של ynet.
  • חגית ברונסקי מצטרפת למעריב עסקים. ברונסקי תסקר עבור מוסף העסקים את תחומי המדיה והפרסום וכן תשמש גם כתבת מגזין בתחומים אלה.
  • מיקי מירו נבחר למנהל קול ישראל החדש. מסתמן: יוני בן מנחם יהיה מנכ"ל רשות השידור.
  • שני סוקול מונתה לתפקיד מנהלת מחלקת תקשורת ופרסומים באמנסטי אינטרנשיונל – ישראל. לפני כן שימשה סוקול כדוברת ומנהלת הפעילות הציבורית של עמותות "במקום-מתכננים למען זכויות תכנון" ו-"שקיפות בינ"ל-ישראל" (שבי"ל).


תאריכי מנוף

1.8 תחילת צום הרמדאן

9.8 צום תשעה באב

12.8 יום הנוער הבינלאומי

15.8 ט"ו באב

16.8 יום הזיכרון לקורבנות הסחר בנשים

30.8 עיד אל פיטר


דרושים/ות

דרוש/ה:תפקיד משולב של קמפיינר/ית ארצי/ת ומנהל/ת תוכן מקוון בארגון מגמה ירוקה

הקמפיינר/ית הארצי/ת מוביל/ה את תחום הקמפיינים בארגון , אחראי/ית על בניית אסטרטגיה של הפעילות הציבורית בארגון, ומהווה דמות מפתח בכל הקשור לנראות הציבורית בקמפיינים הסביבתיים שהארגון מוביל. במסגרת התפקיד זוכה הקמפיינר/ית להשפיע על סדר היום של דעת הקהל ומקבלי החלטות בנושאים סביבתיים, וכן להתנסות והתפתחות משמעותית בתחום של ניהול פרויקטים והובלת מתנדבים.

ניהול התוכן המקוון הינו כלי משלים להעצמת הפעילות הציבורית והתמיכה בארגון. התפקיד כולל: אחריות על התכנים באתר, כתיבת ניוזלטרים תקופתיים, תפעול רשתות חברתיות לצרכי הפעילות, הנחיית פעילים מתנדבים, ואחריות על קמפיין גיוס התרומות באינטרנט.

כישורים נדרשים:

  • ניסיון מוכח בהובלת קמפיינים ציבוריים ופעילות ציבורית
  • יכולת מוכחת בהפעלת מתנדבים
  • הבנה טובה וידע בנושאים סביבתיים
  • יכולת עבודת צוות טובה, יחסי אנוש מצוינים
  • יצירתיות
  • יוזמה
  • אחריות
  • חשיבה אסטרטגית
  • פעילות במגמה ירוקה – יתרון משמעותי
  • רקע בתנועה הסביבתית – יתרון
  • ניסיון בעריכת וכתיבת תוכן- יתרון
  • ניסיון בשיווק במדיה חברתית – יתרון
  • הבנה באינטרנט, HTML, Drupal - יתרון
  • מגורים באזור המרכז – יתרון

התפקיד בהיקף משרה של 75%.
קיימת אפשרות לאיוש המשרה ללא אחריות על תוכן מקוון בהיקף משרה של 50%.

יש לשלוח קורות חיים + מכתב מלוה המסביר מדוע הינך מעוניין/ת בתפקיד למייל [email protected] רק פניות מתאימות תיענינה.

_______________________________________

עמותת "הכל חי" – לעזרת בעלי החיים וקידום החינוך להומאניות, מחפשת דובר/ת

דרישות התפקיד:

ניסיון קודם בדוברות, מחויבות למטרות העמותה, כושר ביטוי מצוין הן בעברית והן באנגלית.

תיאור התפקיד:

ניהול קמפיין תקשורתי, ניסוח מסרים, שליחת הודעות לעיתונות, הכנת חומר לכתבות תחקיר, קיום קשרים שוטפים עם עיתונאים, דברור, יצירת אירועים תקשורתיים, מעקב אחר סיקור תקשורתי, תפעול מדיה חברתית, אחריות על התכנים באתר, כתיבת ניוזלטרים תקופתיים.

היקף המשרה: מלאה.

מקום העבודה: רמת-גן (ליד הבורסה).

תחילת עבודה מיידית.

קורות חיים בעברית ובאנגלית יש לשלוח לטל סהר: [email protected]


© 2010 Agenda Designed & Built by Ronen Eidelman Suffusion WordPress theme by Sayontan Sinha