כללים לכתיבת הודעה לעיתונות

כדי לצפות בסדנא שלמה של אג'נדה בנושא כתיבת הודעה לעיתונות- לחצו: כאן

מטרה:

הודעה לעיתונות היא כלי שמטרתו לעניין את העיתונאי לדווח על אירוע, התרחשות, נתונים חדשים, סיפור אישי המעיד על תופעה וכד'.

עקרונות:

על ההודעה לעיתונות להיות קצרה ודרמטית ולהתפרש על פני עמוד אחד בלבד. עם זאת, חשוב שההודעה תהיה מדויקת מבחינה עובדתית – אין להגזים או "ליפות" את הנתונים כדי להשיג אפקט דרמטי. את הדרמה יוצרים על ידי כותרת יצירתית וארגון וניסוח נתוני אמת בצורה המעוררת עניין.

ההודעה צריכה להיות תמציתית, דרמטית ככל האפשר ומאירת עיניים מבחינה גראפית והיא מועברת לכתבים ולגופי התקשורת הרלוונטיים.

מבנה הודעה לעיתונות דומה למבנה ידיעה בעיתון. בתוך ההודעה חשוב שיופיעו תשובות לחמשת הממים:

מי: מי מודיע את הידיעה, בדרך כלל הארגון החתום או הקואליציה שלו, עם זאת הידיעה היא לא הארגון אלא הסיפור עצמו והוא זה שאמור לפתוח את ההודעה.

מה: על מה מכריזים – אירוע תקשורתי, הפגנה, מסיבת עיתונאים, פרסם דו"ח חדש וכדומה.

מקום: איפה מתקיים האירוע, חשוב להוסיף את הכתובת המדויקת אלא אם כן המקום מוכר לכולם כמו למשל הכנסת.

מתי: זמן ההתרחשות – תאריך ושעה מדויקים.

מדוע: זהו המסר המרכזי. זו הסיבה ליצירת ה"סיפור" או הידיעה.

אפשר וכדאי להוסיף אלמנטים וויזואליים כמו תמונה (אם מדובר באירוע שכבר התקיים, צירוף תמונה יגביר את הסיכוי של הסיפור להיכנס), טבלא, גרף וכדומה שמסייעים להבנת הסיפור או מדגימים אותו.

מבנה הודעה לעיתונות:

1. בראש העמוד יופיע הלוגו\שם הארגון.

2. מתחתיו יש לכתוב "הודעה לעיתונות" באותיות מודגשות.

3. מצד שמאל, בחלק העליון של העמוד, יש לכתוב את תאריך הפצת ההודעה.

4. אם יש צורך מיוחד, מוסיפים "לפרסום מיידי" או "תחת אמברגו" (להודעה שיש לעכב עד דד ליין מסוים, עד לשחרור מהצנזור וכדו'), רצוי ללוות זאת בהסבר בעל פה לכתבים.

5. כותרת אטרקטיבית וחדשותית (במשפט אחד). הכותרת, היא למעשה כרטיס הכניסה לעיתון/תכנית רדיו/ תכנית טלוויזיה/מהדורת חדשות. כותרת דרמטית, שיש בה מסגור (Framing) של נושא ההודעה ותמצית של מה שחדש, מיוחד ומושך בהודעה.

6. ניתן להוסיף כותרת משנה שיש בה פירוט או הרחבה לכותרת הראשית.

7. אין להרבות בשימוש במילים "חדשני", "ראשון מסוגו", "לראשונה". יש להשתמש בהן רק אם הן מדויקות ומתארות את הנתונים או ההתרחשות – נאמנה ("לראשונה בישראל: מאסר עולם לאנס סדרתי").

8. הפסקה הראשונה היא הפתיח של ההודעה. עליה למשוך תשומת לב, למסגר את הידיעה ולסכם אותה. היא כוללת את החלק החשוב ביותר בידיעה והיא מובילה את הקורא לשאר הטקסט. עם זאת, יש להימנע מלנסות "לדחוס" לתוך פיסקה זו את כל המידע.

9. הפסקאות הבאות הן על פי סדר חשיבות חדשותי יורד.

10. יש "למסגר" את הידיעה עד סוף הפסקה הראשונה או לכל היותר הפסקה השנייה. למסגר משמע – להבהיר את חשיבות הסיפור, ההשפעה שלו ואת עמדת הארגון בנושא.

11. מומלץ שהפסקה האחרונה תכלול רקע על הארגון ומטרותיו.

12. מומלץ לשלב בהודעה ציטטות מפי דוברים רלוונטיים.

13. בתחתית ההודעה יש לכתוב בהבלטה "לפרטים נוספים" ולהפנות לאיש קשר או אנשי קשר.

14 .חשוב לטלפן לכתבים הרלוונטיים לאחר שליחת ההודעה לוודא שההודעה הגיעה.

© 2010 Agenda Designed & Built by Ronen Eidelman Suffusion WordPress theme by Sayontan Sinha